Sover dårligt om natten – får for lidt mad?

21. september 2012

Alder:
8 mdr.

Sover dårligt om natten – får for lidt mad?

Kære Helen

Først vil jeg sige tak for en fantastisk brevkasse. Jeg har ikke tidligere skrevet, men har fulgt med og sætter pris på dine anerkendende og handlingsanvisende svar – derfor vil jeg meget gerne have dit input til vores situation.

Min datter på 8 mnd sover rigtig dårligt om natten, og det er blevet værre i den seneste måned. Hun vågner med 1 til 2 timers mellemrum, hvor hun og jeg er vågen i 10 til 30 min hver gang. Det er ikke hver nat, men ca 4 ud af 7 nætter. De øvrige nætter sover hun typisk fra kl 20/21 til kl 01-03, hvorefter hun vågner ca 2-3 timer senere, får flaske og sover 1-2 timer mere.

Hendes alder taget i betragtning kan natteuroen helt sikkert skyldes flere ting: hun er blevet mere mobil (hun kryber rundt), begyndende seperationsangst (hun har haft svær fremmedangst fra 5 til 6,5 mnd), udviklingsspring og sult/tørst.

Den seneste måned har min pige været glad og tilfreds om dagen, hvilket er så dejligt at opleve, idet hun de første 3-4 mnd’er ikke kunne blive ordentlig mæt eller sove godt, så hun var for det meste meget pjevset. Derefter fik hun som nævnt fremmedangst, så hun var meget urolig og det var næsten umuligt at få hende til at spise eller sove, når vi var blandt andre.

”Kort” fortalt, så har hun været småtspisende siden fødslen, dvs. ved brystet var hun meget urolig og gav slip for straks at søge igen. Hun sov kun meget let og det var kun, hvis hun lå på mig/ved mig. Jeg supplerede lidt med flaske allerede fra starten, hvilket var nødvendigt da hun blev født med behandlingskrævende (48 t i lyskasse) gulsot. Jeg fortsatte med amning på trods af hendes uro, idet hun tilsyneladende tog tilstrækkeligt på, men vi oplevede ikke at hun trivedes. Jeg gik over til flaske, da hun var ca. 3 mnd og med det samme var det muligt at få hende til at sove i egen seng. Kort tid derefter flyttede vi hende ind på eget værelse, hvilket også gjorde søvnen (for os begge) bedre. Men hun havde samme uro ved flasken, og hun har aldrig taget mange ml. Dvs. mellem 60-100 ml pr gang, hvilket har været stabilt siden vi startede med flaske, hvilket jo i hvert fald er langt fra, hvad en baby på 8 mnd typisk vil tage.

Jeg har haft flere hjemmebesøg af sundhedsplejersker, som også har filmet flaske-spisesituationen, men uden forklaring eller løsning. Vi havde altså lang tid med klatspisning (uafhængig af tidsinterval ml. måltider) og klatsøvn. Problemet blev jo markant mindre, da vi begyndte med skemad ved 4 mndr. Nu var vi pludselig ikke så afhængig af flasken :-) Men alligevel.. For tiden er hun ikke voldsom interesseret i mad, hverken skemad eller brødsstykker. Det eneste, som man kan se, at hun virkelig har lyst til og åbner munden for er blåbær og nogen gange ostehaps – og så vil hun gerne selv holde mad og forsøge at spise. Det betyder at måltider tager fra et kvarter til fem kvarter, da jeg forsøger at opmuntre hende til at spise og venter på ...

Annonce

... at hun selv vil åbne munden. Jeg er bevidst om at det ikke skal opleves negativt at spise, men samtidig er jeg opsat på at hun skal have mad. Jeg synes heller ikke at hun spiser mere, hvis hun tidligere har skippet et måltid :-(

Men spørgsmålet er, om hun virkelig spiser så lidt? Og om det er det, som forstyrrer nattesøvnen. Burde hun have flere flaskemåltider om dagen, selvom det måske er på bekostning af fast føde samt af hun ikke tager mange ml fra flasken? (Jeg supplerer med jerndråber, da hun sjældent får 400 ml fordelt på de 3-6 flasker hun typisk får pr. døgn). Min pige vejer godt 8 kg og er ca. 71 cm.

Her er vores dagsplan med måltider:

Kl 7.15: ½* dl havregrød/speltgrød med ca ¼ dl sveskemos
Kl 9.30/10: første lur i barnevogn. Sover 45min -2 t. Her tilbyder jeg en gang imellem en flaske, hvor der måske tages 40-70 ml.
Kl 11.30: ½ bondebrød med smør og diverse pålæg (leverpostej, torskerogn, avocado), 1/5 frugt (nektarin, kiwi), to agurkestænger, evt avocado i stykker, en ostehaps. Vand i kop.
Kl.14 eller kl 16 (afhænger af lur): ½ dl havregrød/speltgrød med ca ¼ dl frugtmos. Eller ¼ bondebrød med smør og frugtmos. Vand i kop.
Kl 14 eller 15: anden lur. Sover 30min-1,5 t. Her tilbyder jeg nogen gange en flaske, hvor der igen måske bliver taget 40-70 ml.
Kl 18: ca. ½ glas med lasagne el. lign – eller stykker/mos fra familiens aftensmad. Agurkestænger. Vand i kop. Til tider forsøger jeg igen med brød med pålæg.
Efter maden (ca kl 19) kommer hun i bad, bliver puslet, og kommer med ind i stuen.
Kl 19.45: Natflaske. Alt fra 50-100 ml. Enkelte dage har jeg forsøgt med aftengrød ca. kl 19.30, men selvom hun spiser ½ dl grød, så sover hun ikke nødvendigvis bedre. Har også forsøgt vælling og ”Good Night, NAN 2”, men det vil hun slet ikke tage.
Kl. 20: bliver puttet i seng. Går frem og tilbage et par gange, hvor flasken tilbydes til hende liggende. (Total ml er som nævnt ovenfor.) Falder typisk i søvn indenfor 30 min.
En dårlig nat kan se således ud:
Kl. 22.15: vågner. Ikke tilfreds med sut eller trøst. Græder. Tages op og gives flaske. Tager ca. 90 ml.
Kl 24: vågner. Ikke tilfreds med sut eller trøst. Græder. Tages op og gives flaske. Tager ca. 50 ml.
Kl 01.30: vågner. Ikke tilfreds med sut eller trøst. Græder. Tages op og gives flaske. Tager ca. 70 ml.
Kl. 04: vågner. Ikke tilfreds med sut eller trøst. Græder. Tages op og gives flaske. Tager ca. 20 ml.
Kl 06-07: vågen. Bliver underholdt med lys og lyd på eget værelse. Senere tages hun med ind i voksensengen, til sidst pusles – gøres klar til dagen

*Jeg laver en halv portion ifht hvad der angives på grødpakker, hvilket må svare til ca. ½ dl. Hun spiser ikke helt op.

Det er en lang smøre.. Sorry. Jeg håber du har nogle tanker om vores situation. Jeg skal starte på arbejde om en god måneds tid, så jeg håber at få en mere stabil nattesøvn til den tid.

Med venlig hilsen
mor til en dejlig pige

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.